Van Antwerpen over het Waasland en Gent naar zee: Plannen en ontstaan van het Vlaamse kanalenstelsel tussen Antwerpen en de historische Vlaamse kust
197-308
Smitz H.
- Waarom kanalen?
, pp.
198-200
- Hoe het begon, situatie voor en in de middeleeuwen . Randvoorwaarden
, pp.
200-209
- Hoe het begon, situatie voor en in de middeleeuwen . Een natuurlijke toegang tot Brugge?
, pp.
209-213
- Een eerste reeks kanalen naar het hinterland komt tot stand . Het toenmalige Vlaanderen graaft zijn eerste kanalen
, pp.
213-218
- Een eerste reeks kanalen naar het hinterland komt tot stand . Verbinding met Zeeuws-Vlaanderen
, pp.
218-220
- Een tweede Gentse poging: de Sassevaart 1549
, pp.
220-222
- Dichter bij huis in het Waasland: de Parmavaart
, pp.
222-224
- De zeventiende eeuw . Een geschiedkundige noodzaak
, p.
225
- De zeventiende eeuw . Vandaag nog bruikbare kanalen komen in de 17de eeuw tot stand (Kolmekanaal 1622, Kanaal Gent-Brugge 1613-1623, Kanaal Brugge-Oostende 1618-1623, Kanaal Plassendale-Nieuwpoort 1632-1640, Kanaal Nieuwpoort-Duinkerken 1632-1640)
, pp.
225-233
- De zeventiende eeuw . Toen ook al: een eerste reeks "missing links" (Coupure Gent 1751-1753, Coupure Brugge 1751-1753, Damse vaart 1810 (verbinding met de Westerschelde))
, pp.
233-237
- De moderne geschiedenis . Gent een uitweg bezorgen
, pp.
237-238
- De moderne geschiedenis . Rechstreeks naar de Westerschelde of toch direct naar zee? (Kanaal Gent-Terneuzen 1823-1827, Leopoldkanaal 1843-1854, Schipdonkkanaal 1846-1860)
, pp.
238-243
- De moderne geschiedenis . Een tweede reeks 'missing links' (Ringvaart (Brugge) 1850-1855, Ieper-Komen 1859-1913, Verbindingskanaal of de Verbindingsvaart (Gent) 1863, Zeekanaal Brugge - Zeebrugge (Boudewijnkanaal) 1896-1907)
, pp.
243-246
- De hedendaagse tijd: modernisering van de waterwegen . De voorbije eeuw
, pp.
247-248
- De hedendaagse tijd: modernisering van de waterwegen . Gerealiseerd en/of in uitvoering (De Leie en Afleidingsvaart/Schipdonkkanaal, Het kanaal Gent-Brugge-Oostende, De Zeeschelde, De Ringvaart (om Gent) + nieuwe sluis Evergem,...
, pp.
248-260
- ...Kanaal Gent Terneuzen, naar een nieuwe dimensie voor Gent, De Westerschelde, Estuaire vaart, Schelde Rijn- Albertkanaal)
- In de tekenkaften gebleven . Projecten louter voor de Brugse regio (Verbreding Schipdonkkanaal / Noordekanaal)
, pp.
261-265
- In de tekenkaften gebleven . Projecten om de Gent aan te sluiten op de zee (Kanaal van Sint-Omaars naar de Leie 1613, Delineación de los Canales y Rios para Juntar el de Amberes con la mar de parte de Flandez 1630,...
, pp.
265-271
- ...Plan August De Maere: Kanaal van Gent naar Heist 1866, Kanaal Terdonk-Temse (1969), Ossenissekanaal of de omgekeerde T, Superkanaal of Terneuzen west of oost (1969))
- In de tekenkaften gebleven . Projecten tussen Oostende of Heist en Kallo/Antwerpen (Delineación de los Canales y Rios para Juntar el de Amberes con la mar de parte de Flandez (1630), Canal de 18 lieues (1695),...
, pp.
272-289
- ...Plan van J.C. Van Lyere uit 1699 en varianten voor een kanaal van Antwerpen naar Oostende, Alternatieve vaarweg volgens van Alstein 1855 (of 1845?) (VAN HOOYDONK, 2013), Kanalisatie van de Schelde volgens Antoine Dansaert (1874 tot 1878),...
- ...Leopold II-kanaal (1876), Canal d'Anvers à Saint-Nicolas van Georges Vermeire (1892), Voorontwerp eener vaart te graven door het Land van Waas die de vaart van Terneuzen met de Schelde verbindt, met vertakking naar de Stad Sint-Niklaas, van...
- ... J. Van der Linden, H. Durtordoir en G. Vermeire (1903-1904), Kanaal Selliers de Moranville (1929), Kanaal Werkgroep RA 1966)
- In de tekenkaften gebleven . Ontwikkeling van de Waaslandhaven, aansluiting op de Westerschelde (ACUSH / Voorstudie Gewestplan Sint-Niklaas-Lokeren, Baalhoekkanaal 1970 tot 1985)
, pp.
289-292
- In de tekenkaften gebleven . De toekomst of toch niet: projecten in zee (Zeestad (1968), Plan Mortelmans 1969, Vlaamse Baaien 2010-2014)
, pp.
292-300
|