Toevoegen aan mand  

 zoekresultaat

Onderwijs

Auteur--

Editor--

Jaar2017

PublicatietypeAflevering

SerieTijd-schrift

Volume7/3

Subtitel--

Pagina’s97

UitgeverHeemkunde Vlaanderen

PlaatsMechelen

ISBN--

Citation key--

Trefwoorden--

Plaatsgegevens

Exemplaar123876 ReknummerT-19-4-a

Inhoud
Onderwijs 4-5
Jonckheere E.

Studiebeurzen in de vroegmoderne tijd : cliëntelisme versus levenskansen 6-15
Put E.
  • Onderwijs, standenongelijkheid en staatsvorming , pp. 8-9
  • Studiebeurzen voor studenten aan de universiteit van Leuven , pp. 9-12
  • Andere vormen van studietoelagen: Latijnse colleges en begijnhofscholen , pp. 12-13
  • Beredeneerde bibliografie , pp. 14-15

Burgers vormen : onderwijs en politiek in de Zuidelijke Nederlanden tijdens de omwentelingen van de late achttiende eeuw 16-31
Meirlaen M.
  • Onderwijs als politiek instrument: een eeuw van onderwijshervormingen , pp. 18-21
  • Een roep om meer lokaal-historisch perspectief , pp. 21-27
  • Napoleontische onderwijsprogramma's en burgerschapsopvoeding: een voorbeeld , pp. 27-29
  • Beredeneerde bibliografie , pp. 30-31

Thuisonderwijs voor de kinderen van de elite : buitenlandse gouvernantes in Brussel en omstreken rond de eeuwwisseling 32-45
Verbruggen T.
  • Gouvernantes en hun werkgevers in de Belgische hoofdstad , pp. 36-41
  • De kwaliteiten van gouvernantes en de eisen van werkgevers , pp. 41-44
  • Beredeneerde bibliografie , p. 45

Tussen droom en daad: de heropvoeding van de Belgische verminkte soldaten van de Groote Oorlog, 1914-1921 46-59
Verstraete P. & De Picker M.
  • Heropleiding, beroepsheroriëntatie en prothesen , pp. 48-54
  • Blindheid en het ideaal van onafhankelijkheid , pp. 54-58
  • Beredeneerde bibliografie , p. 59

De kunstopleiding Art et Artisanat in het Mater Dei Instituut in Banneux 60-71
Patteeuw T.
  • Een versnipperd onderwijslandschap en het belang van huishoudonderwijs , pp. 63-64
  • De strijd van Angéline Japsenne voor vernieuwing in het meisjesonderwijs , pp. 64-66
  • Art et Artisanat als alternatief onderwijsmodel , p. 66
  • De invloed van Art et Louange op het lesprogramma van Art et Artisanat , pp. 66-68
  • Praktische uitwerking van inhoud en didactiek , pp. 68-70
  • Beredeneerde bibliografie , p. 71

Een nieuwe tijd, een oude orde? : verleden, heden en toekomst in de verhandelingen van retoricaleerlingen van het Xaveriuscollege in Borgerhout, 1940-1944 72-83
Van Ruyskensvelde S.
  • Christus en Vlaanderen trouw: Het Xaveriuscollege in Borgerhout en de Vlaamse jezuïeten , pp. 74-75
  • "De keure van een nieuw geslacht": een jong heldendom en de hoop op een betere toekomst , pp. 75-79
  • Make Flanders great again?: discussie van de verhandelingen , pp. 79-82
  • Beredeneerde bibliografie , p. 83

Naoorlogse leerboeken geschiedenis als toegang tot de heersende populaire historische cultuur in scholen? : casus van het Belgisch-Congolese koloniale verleden 84-97
Van Nieuwenhuyse K. & Bentrovato D.
  • 'Gewoon een boekje' of net iets meer? Leerboeken geschiedenis als culturele artefacten , pp. 87-88
  • Overheden , pp. 88-89
  • Leerboekenauteurs en uitgevers , p. 90
  • Pedagogische theorie en leerboek als specifiek (historiografisch en didactisch) genre , pp. 90-92
  • Waar vind je leerboeken? En hoe analyseer je ze? , pp. 92-93
  • Casus: verschuivende representaties van het Belgisch-Congolese koloniale verleden in leerboeken geschiedenis als uiting van de populaire historische cultuur , pp. 93-96
  • Beredeneerde bibliografie , p. 97
Toevoegen aan mand  

 zoekresultaat